خبر علمی یزدفردا :یك سرطان شناس يزدي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد خونريزي غيرطبيعي از رحم به خصوص خونريزي و لكه بيني پس از يائسگي را شايع‌ترين علامت سرطان رحم دانست و خاطرنشان كرد: ‌حدود 80 درصد از موارد ابتلا به سرطان رحم مربوط به بعد از سن يائسگي و سنين 60 سالگي است.

دكتر محمد فرات يزدي در گفت وگو با (ايسنا) ، سرطان رحم را چهارمين سرطان شايع در زنان و اولين سرطان شايع مربوط به سيستم تناسلي زنان دانست و اظهار داشت: با توجه به اين موضوع كه هر چه رحم بيشتر درمعرض استروژن قرار گيرد، شانس سرطاني شدن آن افزايش مي‌يابد، لذا عواملي همچون سابقه مصرف داروهاي استروژني، شروع قاعدگي در سنين پايين‌تر، ‌تاخير در يائسگي، ‌درمان با تاموگي فن،‌ چنوزائي،‌ ديابت، ‌سابقه فاميلي سرطان، ‌چاقي و فشار خون از عوامل مستعد كننده بيماري سرطان مي‌باشد.

وي افزود: با توجه به اين كه 90 درصد سرطان‌هاي رحم از نوع "آدنوكارسنيوم" است، لذا تشخيص دير هنگام و درمان نادرست، ‌مي‌تواند به ارگان‌هاي اطراف رحم مثل تخمدان‌ها،‌ مثانه و استخوان لگن و همچنين ارگان‌هاي دور دست از جمله ريه،‌ كبد و مغز گسترش يابد. با پيشرفت بيماري و مبتلا شدن ساير ارگان‌هاي بدن احتمال بروز يرقان،‌ تنگي نفس و انسداد روده نيز وجود دارد.

دكتر فرات مصرف داروهاي استروژن پس از يائسگي را در افزايش بروز سرطان رحم موثر دانست و ابراز داشت: خونريزي غيرطبيعي از رحم به خصوص بروز خونريزي و لكه بيني پس از يائسگي، شايع‌ترين علامت اين بيماري است؛ به عبارتي خونريزي بيش از حد طبيعي رحم درفرد قبل از سن يائسگي و در هنگام پريود شدن و يا خونريزي و لكه‌بيني در فواصل قاعدگي مي‌تواند حاكي از بروز سرطان رحم باشد.

وي احساس درد در نواحي زير شكم و بزرگ شدن بدون دليل شكم را از ديگر علائم اين بيماري ذكر نمود و توصيه كرد؛ در صورت بروزعلائم ذكر شده در سنين پس يائسگي به متخصص مراجعه گردد.

اين سطان‌شناس يزدي در ادامه يادآور شد: قرص‌هاي ضد بارداري حاوي استروژن و پروژسترون از شانس ابتلا به اين بيماري مي‌كاهد.

وي با اشاره به روش‌هاي تشخيص اين بيماري از قبيل معاينه، كورتاژ، سونوگرافي و‌ پاپ‌اسمير، خاطرنشان كرد:‌ سرطان رحم با مراجعه به موقع، ‌تشخيص سريع و درمان مناسب منجر به بهبودي كامل مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان روش‌هايي همچون عمل جراحي براي برداشتن رحم، راديوتراپي و‌ شيمي درماني را از ديگر شيوه‌هاي درماني اين بيماري ذكر كرد كه براساس پيشرفت بيماري مورد استفاده قرار مي‌گيرن
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا